Sportmerk Puma heeft een uitstekend kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de winst groeiden met dubbele cijfers. Het bedrijf herziet zijn verwachtingen naar boven.
Groei over de hele lijn
In het derde kwartaal realiseerde Puma een omzet van 1,48 miljard euro, een groei met 19% exclusief wisselkoerseffecten en 17% als die wel worden meegeteld. De sportartikelenfabrikant groeide sterk in alle regio’s en zag bovendien alle productdivisies (schoenen, kleding en accessoires) een forse vooruitgang boeken. De bedrijfswinst (ebit) lag een kwart hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar en steeg van 129,9 miljoen euro naar 162,2 miljoen euro.
Over de eerste negen maanden van het jaar boekte Puma een omzet van 4,02 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met 28% tot 385 miljoen euro.
“Beste kwartaal ooit”
CEO Bjørn Gulden spreekt in een reactie op de cijfers over “het beste kwartaal ooit gerealiseerd door Puma, zowel qua omzet als qua resultaat.” En hoewel hij een negatief effect verwacht van de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten, is Gulden erg optimistisch voor het hele jaar 2019: “Door de goede ontwikkeling in het derde kwartaal en de vooruitzichten voor het vierde kwartaal kunnen we nu uitgaan van een omzetgroei van ongeveer 15% (gecorrigeerd voor valuta) en een ebit tussen 420 en 430 miljoen euro voor het volledige jaar 2019.” Tot nu toe rekende het bedrijf op een groei van 13% en een ebit tussen 410 en 430 miljoen euro.