(update) De Franse modeketen Promod krimpt haar internationale activiteiten in: in Duitsland is de insolventieprocedure in gang gezet, in België is in Leuven een vestiging gesloten. Er komen op de Belgische markt evenwel geen verdere sluitingen.
Reorganisatie in Duitsland
Zwaar getroffen door de coronacrisis, werkt kledingketen Promod volgens een nieuw strategisch plan: de Franse retailer concentreert zich voortaan “op de meest winstgevende gebieden”. Thuismarkt Frankrijk wordt daarbij een van de prioriteiten, terwijl in het buitenland het aantal winkels moet worden scherp gesteld.
De eerste markt die moest afslanken, was Duitsland. Halverwege mei heeft de rechtbank van Keulen de insolventieprocedure in gang gezet voor de Duitse activiteiten van Promod. Het merk voor vrouwenkleding heeft momenteel 32 vestigingen en 222 medewerkers in het land, die nog tot ten minste augustus aan de slag zouden blijven dankzij tussenkomst van het federaal arbeidsbureau.
Ondertussen worden herstructureringsplannen uitgewerkt. Promod was al in 2019 verlieslatend, maar de coronacrisis bracht een stroomversnelling teweeg, bevestigt een woordvoerder aan Fashion Network. “Ons doel blijft om de bedrijfsvoering te herstructureren met passende maatregelen, zelfs in deze moeilijke en uitzonderlijke tijden”, verklaarde de Duitse managing director Andreas Lobmeyr in een persbericht.
Nog 9 Belgische winkels
Ook op de Belgische markt is de winkel in Leuven sinds 11 juli gesloten. Berichtgeving dat de duoformule Cassis-Paprika naar het pand – aan de overkant van de huidige vestiging – zou verhuizen, wordt door medewerkers evenwel ontkend. Promod telt nu nog negen vestigingen in België, waarvan twee in Brussel en zes in Wallonië. De enige Vlaamse vestiging die door de sluiting overblijft, is te vinden in Kortrijk.
Er staan geen verdere sluitingen op het programma, los van ingrepen die behoren tot het normale beheer van een winkelnetwerk, reageert een woordvoerder: “België blijft een prioritaire markt voor Promod. De huurovereenkomst van de Leuvense winkel is niet verlengd toen deze afliep. Het niet verlengen van een huurcontract maakt deel uit van het klassieke beheer van een winkelpark. Er zijn geen winkelsluitingen gepland in dit gebied.”
In 2016 voerde het merk al eens eerder een herstructurering door, waarbij 180 buitenlandse winkels de deuren sloten en 133 banen werden geschrapt op het Franse hoofdkantoor. Vandaag zijn er zo’n 580 winkels in 25 verschillende landen.