De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.
“Spannende en uitdagende tijden”
De omzet steeg in het tweede kwartaal weliswaar met 2% tot 60,5 miljard Zweedse Kroon (5,8 miljard euro), maar de nettowinst daalde met 21% tot 4,6 miljard kroon (450 miljoen euro). De Zweedse textielreus kende logistieke problemen in België, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten, waardoor de stocks aanzwollen. In enkele noordelijke landen stond de internetverkoop dan weer onder druk. Om zijn voorraden te doen slinken zag H&M zich dan ook verplicht om de prijs van heel wat artikelen te verlagen.
H&M heeft het al een hele tijd lastig en dat knabbelt nu al vier opeenvolgende kwartalen aan de winst. De Zweden moeten niet alleen opboksen tegen de concurrentie van het hippere (maar vooral veel snellere) Zara, terwijl ook webwinkels als Zalando en About You met almaar meer omzet aan de haal gaan. “De snelle transformatie in de modedetailhandel duurt voort, en wij zitten in een transitieperiode die zowel spannend als uitdagend is”, schrijft CEO Karl-Johan Persson in een toelichting bij de kwartaalcijfers.
Hij ziet wel beterschap: “De zaken gaan in de goede richting en we gaan een sterker semester tegemoet.” Al heeft de groep “nog veel zwaar werk” voor de boeg. De groep opent dit jaar alles samen 390 winkels, vooral in groeilanden, en sluit er een 150-tal, vooral in de rijpere markten, zo gaf het concern nog mee.