Lingerieproducent Van de Velde, bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna, verwacht dat de resultaten in 2017 onder druk komen te staan. De Oost-Vlamingen kondigen meteen extra investeringen aan om de groei aan te zwengelen.
Stabiele omzet verwacht
“Ten gevolge van de uitdagende retailomgeving in de markten en kanalen waar Van de Velde traditioneel actief is en het negatieve effect van het Britse pond, verwacht Van de Velde dat de totale omzet in 2017 niet zal stijgen tegenover 2016“, zo liet de onderneming gisteravond nabeurs weten in een trading update. In de wetenschap dat de groep vorig jaar zijn eerste omzetdaling sinds de beursgang 19 jaar geleden moest slikken, is dat niet meteen opbeurend nieuws.
Van de Velde blijft echter niet bij de pakken zitten: de groep kondigde meteen extra investeringen aan om de groei aan te wakkeren. Daarbij ligt de focus op “de positionering van de merken en de uitbouw van nieuwe kanalen, de ontwikkeling van e-commerce en digitalisering en het verhogen van de wendbaarheid en leverbetrouwbaarheid van de supply chain“, zo klinkt het op de hoofdzetel in Schellebelle.
“Deze investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 mee”, waarschuwt Van de Velde. De groep wijst er ook op dat de beoogde maatregelen “pas in de komende jaren aan de duurzame groei van de omzet en winst zullen bijdragen”.