“Wij houden van bakstenen en cement”
Het was topvrouw Breege O’Donghue zelf die het nieuws bevestigde aan de collega’s van TextilWirtschaft. Ze was in Braunschweig om er het nieuwste filiaal van Primark officieel te openen: een vestiging van 6.400 m² groot over vijf verdiepingen, in shoppingcenter City Point. Vorige week opende Primark ook al een vestiging in Kaiserslautern.
“Wij zullen in een eerste fase 70% van onze herfst/wintercollectie 2015, mét prijzen en extra informatie, op Primark.com voorstellen”, zo liet O’Donghue zich ontvallen. Nu wordt er van de zomerkledinglijn nog maar een fractie aangeprezen op de website.
Op de (logische) vraag of dit een eerste stap is naar een heuse webshop, liet O’Donghue het achterste van haar tong niet zien: “Wij houden van bakstenen en cement”, klonk het.
“Te kleine marges voor online”
Primark is een van de weinige grote moderetailers die het nog altijd zonder webshop doen. Naar eigen zeggen kan de Ierse keten met zijn lage prijzen en dito winstmarges onmogelijk winst maken met een webshop: “Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over“, zei directeur supply chain Martin White al in 2013.
“Communicatie is voor Primark belangrijker dan e-commerce”, klonk het toen ook bij topman George Weston van eigenaar Associated British Foods. Voorlopig lijkt Primark het geweer dus niet van schouder te veranderen: het internet als etalage, ter voorbereiding van een bezoek aan een winkel, ja. Maar (nog) niet als extra verkooppunt.