Primark heeft beloofd zijn inspanningen om duurzamere kleding op te markt te brengen de komende tien jaar fors op te voeren. Tegelijkertijd wil de budgetmodeketen niet raken aan zijn lage prijzenstrategie: daar stellen veel experten zich grote vragen bij, zeker nu de keten (dan toch) zou beginnen met e-commerce.
Negen engagementen
“Wij willen onze klanten de prijzen blijven bieden die ze van ons gewend zijn, maar wel voor producten die zijn gemaakt op een manier die beter is voor de planeet en voor de mensen die onze producten maken”, verklaarde CEO Paul Marchant bij de voorstelling van de nieuwe duurzaamheidsstrategie. Het tienjarenplan omvat negen concrete toezeggingen binnen drie kerngebieden. De Ierse kledingdiscounter wil kleding produceren die langer meegaat, meer zorg dragen voor de planeet en de leefomstandigheden van medewerkers in de hele keten verbeteren.
De modeketen belooft onder meer om tegen 2027 alleen nog kleding te produceren die recycleerbaar is. Drie jaar later moet het volledig assortiment gemaakt zijn van gerecycleerde of duurzamere materialen. In de strijd tegen de klimaatopwarming wil Primark de CO2-uitstoot in de hele waardeketen tegen 2030 halveren. Verder wil de keten plastic voor eenmalig gebruik volledig afvoeren. Ten slotte engageert Primark zich ook om ‘leefbare lonen’ na te streven voor alle werknemers in zijn wereldwijde toeleveringsketen.
“Ongeloofwaardig en misleidend”
De vraag rijst of de plannen van de Ierse modeketen wel realistisch zijn. Actiegroep Schone Kleren Campagne is allerminst onder de indruk: “Wij verwelkomen wat ze aankondigen. Maar als het om Primark gaat, is het wat ons betreft eerst zien dan geloven”, zegt een woordvoerder in Trouw. “Primark heeft in het verleden wel vaker als een spartelend kind tegengewerkt. Dit plan komt bovendien uit eigen gelederen. Dat is minder dwingend dan een onafhankelijke overeenkomst.”
Niki De Schryver, oprichtster van de duurzame routeplanner COSH, noemt de aankondiging van Primark misleidend. Volgens haar zijn de inspanningen in werkelijkheid vergelijkbaar met wat H&M en Levi’s doen. “Om één kilo katoen te doen groeien, gebruiken ze nu twee kilo chemicaliën in plaats van drie. Wil je katoen dat echt de term duurzaam waardig is, dan opteer je voor biokatoen”, zegt ze in GVA.
Beginnen met e-commerce
De timing van de duurzaamheidsbelofte is des te opmerkelijker, omdat de keten tegelijk bekendmaakte een nieuwe website te willen invoeren in de loop van volgend jaar. En die zou, volgens enkele volgers bij Modern Retail, de eerste stapjes van de keten op het vlak van e-commerce met zich meebrengen. Verschillende bronnen fluisteren immers over de invoering van een mogelijkheid tot ‘click&collect’ in enkele, bewust uitgekozen winkels. Een veralgemeende webshop zou er zeker nog niet komen, maar voor Primark zou ook dit al een halve revolutie zijn, klinkt het. Maar dan is de vraag natuurlijk eens te meer: hoe koppel je het opzetten van een e-commercedienst – met zijn vele retours – aan een serieuze duurzaamheidsbelofte?
In een reactie tegenover RetailDetail stelt de keten dat ze vooral “sterke aanhangers van fysieke winkels” zijn en blijven. Wel erkennen ze dat “het digitale een belangrijke rol zal spelen in de groei van onze keten”, en dat ze bij hun nieuwe website dus “bijkomende [online] opportuniteiten zullen bekijken op continue basis”.