De coronacrisis zorgt voor een ongeziene omzetdaling bij Primark: de Ierse budgetmodeketen heeft geen webshop om op terug te vallen en dus is de verkoop de voorbije maand letterlijk tot nul herleid.
Slagveld
Volgens moederbedrijf AB Foods is de omzet van Primark op maandbasis gedaald van 650 miljoen pond (zowat 750 miljoen euro) naar nul. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers, die betrekking hebben op de periode september 2019 – februari 2020. Door de coronamaatregelen in tal van landen zijn alle winkels van Primark gesloten en 68.000 werknemers op non-actief gezet. Aangezien de modeketen uitsluitend teert op de fysieke verkoop, treft de coronacrisis het Ierse bedrijf bijzonder hard.
Bovendien blijft het erg onzeker wanneer en onder welke omstandigheden de winkels weer zullen kunnen openen. “Als we onze Primark-winkels mogen heropenen, moeten we ze veilig maken voor ons personeel en onze klanten, zelfs als dat betekent dat er minder mensen tegelijk winkelen en dat we dus een lagere omzet accepteren, in ieder geval totdat het resterende risico minimaal is”, verklaarde CEO George Weston.
Winst daalt lichtjes
Primark heeft tevens aangekondigd om 370 miljoen pond (420 miljoen euro) extra te betalen aan leveranciers voor bestellingen die momenteel in productie zijn of nog moet worden geleverd, schrijft Retail Gazette. Het bedrijf kreeg eerder kritiek omdat het een aantal orders had geannuleerd. Nog een andere dure maatregel is de provisie van 284 miljoen pond (325 miljoen euro) die de keten opzij zet voor onverkochte voorraden.
In de zes ‘pre-corona’ maanden tot en met februari 2020 realiseerde Primark een omzet van 3,71 miljard pond (4,2 miljard euro), 2,2% hoger dan tijdens dezelfde periode een jaar eerder. De toename was het gevolg van meer verkoopruimte, want op vergelijkbare basis daalde de verkoop met 0,5%. De aangepaste bedrijfswinst daalde in dezelfde periode van 451 miljoen pond naar 441 miljoen pond (500 miljoen euro).