In het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zag Primark zijn omzet bijna verdrievoudigen. De Ierse budgetmodeketen verhoogt dan ook zijn winstprognose voor het volledige jaar.
Alle winkels weer open
In de periode van 28 februari tot 19 juni realiseerde Primark een omzet van 1,6 miljard pond (1,9 miljard euro). Dat is bijna een verdrievoudiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en (op vergelijkbare basis) bovendien 3% meer dan in 2019, toen er van een pandemie nog geen sprake was.
Aan de basis van het spectaculaire herstel liggen de versoepelingen die tijdens het kwartaal werden doorgevoerd. Bij de start was slechts 22% van de winkels open, maar dat aandeel liep snel op. Alle winkels waren weer operationeel op 19 juni.
Vertrouwen stijgt
Primark stelde vast dat zowel het “consumentenvertrouwen als de bereidheid om geld te spenderen” gevoelig toenam. Dat leidt de retailer onder meer af uit de heropleving van de vraag naar dames- en herenmode – ten koste van vrijetijdskleding, die tijdens de lockdownperiodes erg populair werd. Ook licentieproducten, zoals de NBA-lijn en gaming-gerelateerde items, deden het erg goed, net als de nieuwe babycollectie.
Door de beter dan verwachte resultaten verhoogt Primark de winstverwachting voor het volledige boekjaar. Die zal nu in lijn liggen met die van van vorig jaar, meldt Retail Gazette. Tot nu toe ging de retailer uit van een lichte terugval van de operationele winst.
Digitalisering
Primark is ook van plan om begin volgend jaar een nieuwe website te lanceren. Die zal een veel groter deel van het assortiment tonen en moet klanten per winkel laten zien welke items beschikbaar zijn.