Volgend jaar wil Primark nog eens negentien nieuwe winkels openen, maar een webshop kan er volgens de modeketen nog altijd niet vanaf.
De mensen van de winkelstraat
“Wij zijn de mensen die investeren in de winkelstraat“, claimt John Bason, financieel directeur van Primarks moederholding AB Foods, trots bij Bloomberg bij de bevestiging van de jaarprognose van de groep. Primark verwacht zijn boekjaar, dat op 14 september afloopt, af te sluiten met een omzetgroei van 4% (zonder wisselkoerseffecten).
De modeketen dankt die groei aan blijvende fysieke expansie, want op vergelijkbare basis gaat de omzet er dit jaar met 2% op achteruit. Primark blijft het dan ook halsstarrig zonder e-commerce doen: noch via eigen kanalen, noch via platformen is de kleding van de budgetketen online te koop.
In de eurozone verwacht de retailer een omzetgroei van 5%, vooral met dank aan sterke verkoopcijfers in België, Frankrijk, Italië en Spanje. Toch zakte de omzet met 3% op vergelijkbare basis, vooral door tegenvallende prestaties in Duitsland.
Nieuwe winkels bij de vleet
Blijven winkels openen, lijkt voor Primark dus de boodschap: dit jaar opende de keten veertien nieuwe winkels, waaronder een megavestiging volgens nieuw concept in Birmingham, een in België en een in Nederland. De moderetailer heeft nu 373 winkels, goed voor 1,4 miljoen m², in 12 landen. Volgend jaar komen daar nog negentien nieuwe vestigingen bij, vooral in de tweede helft van het jaar, en gaat de kledingverkoper van start in Polen.
Moedergroep AB Foods zegt klaar te zijn voor een eventuele brexit, maar waarschuwt wel voor hogere kosten volgend jaar als het pond verder verzwakt ten opzichte van de dollar. Bij Primark verloopt de inkoop namelijk in dollars, maar de verkoop vooral in ponden en euro’s. De marge zal komend boekjaar daarom wellicht lager uitvallen dan de 11,7% operationele marge dit jaar.