Primark betreedt een nieuwe markt met de lancering van een kledinglijn speciaal ontworpen voor mensen met een beperking. De collectie bestaat uit 49 items en is gebaseerd op bestsellers van het merk.
Een domino-effect
Samen met Victoria Jenkins, oprichter van het inclusieve merk Unhidden, ontwikkelde Primark aangepaste versies van 49 kledingstukken uit de collectie om ze voor mensen met een aantal beperkingen toegankelijker te maken. De lijn bevat onder andere trenchcoats met een verkorte rug voor rolstoelgebruikers, broeken met magnetische ritsen en kledingstukken met verborgen openingen voor medische apparatuur, zoals stoma’s en insulinepompen.
Met prijzen vanaf 5 Britse pond mikt Primark vooral op betaalbaarheid. “Dit is een doorbraak in de mode-industrie,” aldus Jenkins, die hoopt dat andere grote merken zullen volgen. Ook Charlie Magadah-Williams, hoofd diversiteit en inclusie bij Primark, verklaart aan The Guardian dat de nieuwe lijn een “domino-effect” heeft: “We denken al na over de volgende stap.”
Primark sluit zich hiermee aan bij merken zoals Tommy Hilfiger en Zalando, die eerder ook inclusieve kledinglijnen lanceerden. Vorig jaar startte de modediscounter al met een aangepaste ondergoedcollectie. De nieuwe collectie wordt vanaf 28 januari in de winkels verwacht. Of en waar de stukken in de Benelux te verkrijgen zijn, is nog niet bekend.