Primark zag zijn omzet en winst het voorbije boekjaar fors dalen. De coronacrisis, en meer bepaald de eerste lockdown in het voorjaar, woog zwaar op de resultaten van de moderetailer die geen webshop heeft.
Twee miljard omzetverlies
Primark realiseerde afgelopen boekjaar (dat eindigde op 12 september) een omzet van 5,9 miljard pond (6,5 miljard euro), 24% lager dan een jaar eerder. Het omzetverlies werd nagenoeg volledig veroorzaakt door de lockdown tijdens het voorjaar. In de eerste zes maanden van het boekjaar namen de opbrengsten van de Ierse budgetmodeketen nog met 4% toe.
Tijdens de zomer heeft de verkoop zich behoorlijk hersteld en kon Primark de schade beperken. Toch presteerden niet alle winkels even goed: vooral de grote stadswinkels, die zeer afhankelijk zijn van toeristen en passage, kenden een duidelijke terugval van het aantal shoppers. De filialen in de retailparken zagen de omzet dan weer stijgen.
Globaal genomen echter lagen de opbrengsten sinds de heropening van de winkels nog een stuk onder het niveau van een jaar eerder. In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de daling 12%, in Europa 17% en in de Verenigde Staten 10%. De operationele winst kwam uit op 362 miljoen pond (402 miljoen euro) tegenover 913 miljoen pond (1,01 miljard euro) vorig jaar. Voor die forse daling had het modebedrijf aan het begin van de zomer reeds gewaarschuwd.
In verschillende landen is intussen al een nieuwe lockdown van kracht (onder meer in Frankrijk, Spanje, België…) of aangekondigd (Verenigd Koninkrijk). Het betekent dat 57% van de verkoopruimte opnieuw tijdelijk gesloten wordt. Primark schat het omzetverlies daarvan op 375 miljoen pond (416 miljoen euro). De retailer is één van de weinige spelers die niet online verkoopt: e-commerce kan het omzetverlies in de fysieke winkels dus niet compenseren.