Primark gaat binnenkort starten met ‘click & collect’, een onlineprimeur voor de budgetretailer. Tegelijk kondigt de modeketen aan dat ze in Nederland 240 medewerkers ontslaat, om er vervolgens 200 andere aan te nemen.
Ordinaire bezuiniging?
Primark voert een forse sanering door op de Nederlandse markt: de fastfashionketen is van plan om 240 medewerkers te ontslaan. In de plaats daarvan komen wel 200 nieuwe jobs: in totaal zullen er dus ‘maar’ veertig banen echt verdwijnen. Het bedrijf argumenteert zelf dat het de structuur wil vereenvoudigen: “De beoogde veranderingen zijn bedoeld om duidelijker verantwoording af te leggen en te zorgen voor meer flexibiliteit en meer managementondersteuning op de winkelvloer”, zegt een woordvoerder aan NU.nl.
Dat zien de vakbonden echter helemaal anders: vakbond FNV stelt dat de directie “een ordinaire bezuiniging wil doorvoeren” door mensen die er inmiddels iets meer verdienen dan het minimumloon te vervangen door nieuwelingen, die geen anciënniteit hebben en dus minder kosten. De vakbond roept medewerkers op om zich te organiseren en actie te voeren. Tegen 1 mei moet het sociaal plan voor de reorganisatie klaar zijn.
Eerste stappen online
Op internationaal niveau kondigt Primark daarentegen “een grote stap voorwaarts op digitaal gebied” aan: financieel directeur van moederholding AB Foods John Bason zegt aan Reuters dat de kledingketen, na jaren halsstarrig te weigeren, voor het eerst met e-commerce begint. Binnenkort lanceert de keten een nieuwe website, en die zal ook online bestellingen mogelijk maken. Consumenten moeten hun online bestellingen vervolgens wel in de fysieke winkel afhalen: thuisleveringen zitten er niet in wegens te duur. “Je kunt onze prijzen niet krijgen met thuisbezorging, zo simpel is het,” legt Bason uit.
De nieuwe website gaat al eind deze maand van start in het Verenigd Koninkrijk en komt in het najaar naar de dertien andere landen waar Primark actief is. De site zal ook informatie geven over de beschikbaarheid van producten in de winkels en het volledige assortiment digitaal ontsluiten. De keten mikt ook op data: Bason hoopt dat de 24 miljoen actieve gebruikers van het merk zich zullen registreren, waardoor Primark inzicht krijgt in klantengegevens.
Ingehaald door de pandemie
Beide ingrepen volgen op de constatatie dat Primark achterophinkt. De retailer werd zonder onlineverkoopkanalen zwaar getroffen door de lockdowns en ook nu de winkels weer open zijn, is de verkoop nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie.
Fysiek wil de keten in de komende vijf jaar uitbreiden naar 530 winkels, met vooral winkelopeningen in de Verenigde Staten, Frankrijk en Italië. Zeker in de VS ziet Bason veel potentieel, met name ten oosten van de Mississippi. De eerste winkel in Roemenië is gepland voor 2022.