De coronacrisis heeft Primark al bijna 900 miljoen euro gekost. De Ierse budgetmodeketen verwacht dat de winst dit boekjaar met ongeveer twee derde zal terugvallen.
Geen compensatie via internet
Tussen 1 maart en 20 juni daalden de opbrengsten van Primark met 75% tot 582 miljoen pond (650 miljoen euro), schrijft The Guardian. De modeketen heeft geen webshop en is dus volledig afhankelijk van de verkoop in de fysieke winkels.
Hoewel Primark het herstel sinds het einde van de lockdown “geruststellend en bemoedigend” noemt (op acht vestigingen na zijn alle 375 Primark-filialen intussen weer geopend), lijdt de verkoop in de winkels in de stadscentra nog steeds onder de afwezigheid van toeristen en pendelaars. Vooral de vraag naar formele herenkleding en reisgerelateerde accessoires blijft zwak, stelt de retailer. Kinderkleding en typische zomeritems, zoals T-shirts en shorts, doen het wel goed.
De Ierse budgetkledingketen, die onderdeel is van de Britse voedingsreus ABF en daarom in ponden rapporteert, waarschuwt nu voor een forse winstdaling. Het bedrijf verwacht voor dit boekjaar, dat medio september afloopt, een operationele winst van 300 tot 350 miljoen pond (330 tot 390 miljoen euro). Vorig jaar realiseerde de retailer nog een operationeel resultaat van 913 miljoen pond (iets meer dan een miljard euro).