Primark rekent op een “fenomenale” kerst. De modeketen schat 430 miljoen pond (475 miljoen euro) te hebben verloren aan de coronacrisis, en hoopt daar een groot deel van terug te winnen in de eindejaarsperiode.
Flinke winst in coronajaar
Primark probeert 430 miljoen pond (475 miljoen euro) aan omzet terug te verdienen die verloren is gegaan door de lockdowns. Dat bedrag is namelijk de totale schade die moederbedrijf Associated British Foods heeft geraamd na de tweede golf van winkelsluitingen deze herfst. Eerder ging de modegroep uit van 375 miljoen pond (415 miljoen euro) omzetverlies.
Voor het hele boekjaar 2020/21 verwacht de budgetketen toch nog met zowel winst- als omzetgroei te eindigen. Het vorige jaar, dat op 12 september jongstleden afliep, wist Primark met 362 miljoen pond (400 miljoen euro) winst af te sluiten, ondanks de eerste lockdown en het feit dat de retailer geen e-commerceverkoop aanbiedt.
Deze week records verbroken
Ook na de tweede golf pikt de keten de draad snel weer op, ziet John Bason, hoofd financiën van AB Foods: de verkoop is nu al “fenomenaal” in de kernmarkten, Ierland, Engeland, Frankrijk en België, waar de winkels in de afgelopen week opnieuw de deuren mochten openen. Al twee dagen op rij verpulveren de winkels in thuismarkt Ierland hun dagrecords sinds de heropening, zegt Bason aan Reuters.
“Het is erg duidelijk dat de verkoop voor de lockdown en nu, deze eerste paar dagen na de lockdown, veel hoger is dan we eerder hadden verwacht”, aldus de financieel topman. Hij denkt dat de keten een sterke aanloop naar Kerstmis zal kennen en dat er van de 430 miljoen pond coronaschade uiteindelijk niet veel meer zal overblijven.