55% winststijging en 7% vergelijkbare omzetgroei
Het Ierse Primark is er in de eerste helft van het gebroken boekjaar in geslaagd om de operationele winst met 55% op te voeren tot 238 miljoen pond (bijna 280 miljoen euro). Daarmee verslaat Primark opnieuw de stijgende katoenprijzen en de economische malaise, twee factoren die winstgroei nochtans behoorlijk in de weg kunnen staan.
De verkoop in de Primark-winkels die al langer dan een jaar operationeel zijn, groeide in de eerste zes maanden van het boekjaar met 7% terwijl de omzetmarge steeg van 2,4 tot 11,9 procent. Dit laatste was voornamelijk te danken aan lagere katoenprijzen en aan een zwakke dollar.
Sinds begin dit jaar tekenen de katoenprijzen echter een stijgende trend op en ook de aanhoudende koude tijdens de eerste maanden van 2013 bezorgden Primark af en toe een onaangename rilling – maar blijkbaar ook niet meer dan dat.
Ook kruideniersdivisie positief
De mooie prestaties van Primark en de winststijging van 29% in de kruideniersdivisie van ABF slaagden er toch in om de winstdaling van 5% die werd opgetekend in de suikerafdeling te compenseren.
De groepsomzet steeg 10% naar 6,33 miljard pond (ruim 7 miljard euro). Ook voor het volledige boekjaar 2012-2013 verwacht Associated British Foods een positieve evolutie. Na de aankondiging van de goede resultaten schoot ook het aandeel van ABF meteen de hoogte in.
Primark wil Parijs veroveren
Frankrijk is een van de factoren die ook voor een goede tweede jaarhelft moeten zorgen: Primark wil nu ook in Parijs voet aan de grond krijgen. “We willen een aantal winkels openen om ervaringen op te doen”, liet ABF-topman George Weston weten. “Zo kunnen we leren over de ontvangst, het verschil in aanbod, openingstijden enzovoort – en dan zien we wel weer verder.”
Primark is nu al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Portugal, Spanje en uiteraard België (Luik) en Nederland (vier winkels). De Ierse keten werd in 1969 gesticht en telt inmiddels 257 winkels.