Retailomzet +20,6% in Europa
In afwachting van de publicatie van de volledige jaarcijfers, gepland voor 24 februari, heeft lingeriebedrijf Van de Velde zopas in een tradingupdate een aantal omzetcijfers over 2014 de wereld ingestuurd. De groep sluit 2014 af met een geconsolideerde omzet van 198,5 miljoen euro, dat is een stijging met 8,8%. Op vergelijkbare basis komt de omzetgroei uit op 7,2%.
De omzet van de wholesaleafdeling steeg met 9,7%, wat het bedrijf zelf toeschrijft aan het succes van de nieuwe collecties en vooral de PrimaDonna Swim-collectie. De retailomzet op het Europese vasteland maakte een sprong met liefst 20,6%, dankzij een sterke groei in Duitsland (+14,8% op vergelijkbare basis) en in Nederland (+14,1%).
Bovendien was 2014 het eerste volledige jaar waarin de resultaten van de voormalige Donker-stores worden verrekend (in 2013 ging het maar om drie kwartalen). Ook de Britse retailactiviteiten onder de merknaam Rigby & Peller gaan erop vooruit, en wel met +6,9% (+1,8% op vergelijkbare basis). Al drukt het sterke pond wel op het eindresultaat.
Amerikaanse Intimacy blijft moeilijk verhaal
Het bedrijf van CEO Ignace Van Doorselaere – sinds begin dit jaar de enige kapitein op het schip (nu co-CEO Herman Van de Velde met ‘pensioen’ is) – blijft het wel moeilijk hebben in de Verenigde Staten. De verkoop in de Intimacy-boetieks nam een duik met 16,7% (-12% op vergelijkbare basis).
Van de Velde, dat sinds begin dit jaar 100% eigenaar is van de keten, sluit niet uit dat het eind dit jaar een deel van de waardering van zijn Amerikaanse activiteiten afschrijft.