Moderetailer Inditex, het moederbedrijf van Zara, lijkt weinig hinder te ondervinden van de koopkrachtcrisis: ondanks prijsverhogingen nemen omzet én winst verder toe.
Sterke wintercollectie
Het businessmodel van Inditex, de modegroep achter winkelketens als Zara, Massimo Dutti en Bershka, geeft amper een krimp in de huidige crisistijden. In de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet met 19% naar 23,1 miljard euro, mede dankzij goed onthaalde herfst- en wintercollecties. Het aantal bezoekers online en in de winkels stijgt, en de verkoop groeide in alle regio’s. De retailer opende nieuwe winkels in dertig markten en heeft er nu 6.307.
Het nettoresultaat steeg zelfs met 24% naar 3,1 miljard euro. De modegroep verhoogde de prijzen met ongeveer 5% om de stijgende kosten op te vangen en zet bij Zara in op wat duurdere feestkledij. Dat lijkt consumenten niet af te schrikken, al meldt Inditex de afgelopen maanden wel een kleine groeivertraging.
Het bedrijf blijft sterke groeiopportuniteiten zien dankzij zijn volledige geïntegreerde zakenmodel, waardoor het sneller kan inspelen op modetrends. Dat resulteert in een unieke marktpositie, stelt Inditex. Ook technologie is een gamechanger: in 2024 zal online meer dan 30% van de totale omzet vertegenwoordigen bij de moderetailer.