Marks & Spencer heeft er een zwak eerste kwartaal van zijn boekjaar 2017 opzitten. Lagere prijzen en minder promoties hebben tot een daling van de omzet geleid.
Evolutie omzetcijfer valt tegen
Tussen 3 april en 2 juli 2016 zag de Britse warenhuisgroep zijn globale omzet 0,9% lager uitkomen dan in de periode van 29 maart tot 27 juni 2015. Vooral in de kledingdivisie liepen de inkomsten terug. De verkoop in de afdeling kleding en huisgerief kwam in het Verenigd Koninkrijk 8,3% lager uit dan vorig jaar, op basis van een vergelijkbaar aantal winkels zakte de verkoop zelfs 8,9%. Dat had onder meer te maken met de afprijzing van een duizendtal referenties sinds januari en het uitstellen van de zomerkoopjes met twee weken naar 5 juli.
De verkoop van voedingsproducten in het Verenigd Koninkrijk lag dan weer 4,0% hoger, al sloeg dit na omrekening op een vergelijkbare basis om in een daling met 0,9%. Een deel daarvan had te maken met de ligging van Pasen, en ook hier hadden lagere prijzen een impact op het verkoopcijfer. De verkoop buiten het Verenigd Koninkrijk trok 0,7% aan, na omrekening in Britse pond bedroeg de toename zelfs 6,1%.
Bij de publicatie van interimresultaten in november plant Marks & Spencer ook een actualisering van zijn strategie te geven.