Het Italiaanse modehuis Prada zag zijn winst door corona bijna volledig in rook opgaan. Van wanhoop is echter geen sprake, want reeds in de tweede jaarhelft werd het herstel ingezet.
18% winkels bleef dicht
De opbrengsten van de luxegroep daalden vorig jaar met bijna een kwart tot 2,42 miljard euro. Vooral in de eerste jaarhelft was de schade groot (-32%), maar tijdens de tweede jaarhelft was er een duidelijk herstel merkbaar en bleef het omzetverlies beperkt tot 6%. Dat leidde in december zelfs tot groei ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, ondanks nieuwe lockdowns in verschillende landen. Over heel het jaar bekeken bleef gemiddeld 18% van de winkels gesloten ten gevolge van de pandemie.
De bedrijfswinst viel met 93% terug tot 20 miljoen euro. In de eerste zes maanden van het jaar liepen de operationele verliezen op tot 196 miljoen euro, maar de twee jaarhelft leverde een positief bedrijfsresultaat op van 216 miljoen euro, schrijft Retail Gazette.
Aangepaste strategie
Volgens Prada versnelde de pandemie zijn digitale transformatie en de omnichannelstrategie: zo verdrievoudigde de verkoop via het e-commercekanaal ten opzichte van 2019 en “nam de merkrelevantie in de digitale wereld toe.”
Prada herzag verder het investeringsprogramma in de loop van het jaar, waarbij voorrang werd gegeven aan essentiële strategische projecten. Sommige marketinginitiatieven werden geannuleerd of uitgesteld, zonder dat dit ten koste ging van de zichtbaarheid van de merken. De heropening van de winkels in de verschillende landen ging dan weer gepaard met de uitrol van pop-ups, ondersteund door een specifieke communicatiestrategie.