Prada heeft in 2024 een sterke prestatie neergezet, ondanks de afkoelende vraag naar luxegoederen in China. Mogelijk neemt het Italiaanse modehuis nog deze maand Versace over, en daar blijft het misschien niet bij…
Tegenover verzwakte concurrentie
De afnemende interesse van Chinese consumenten in westerse luxeproducten, gecombineerd met een verslechterende Chinese economie, zorgt ervoor dat veel luxemerken tegenwind ervaren. Waar concurrenten zoals LVMH te maken hebben met krimpende cijfers, weet Prada zijn marktaandeel echter uit te breiden. Vooral zustermerk Miu Miu liet een indrukwekkende groei zien, met bijna een verdubbeling van de omzet, dankzij een groeiende populariteit onder jongeren.
De nettowinst steeg in 2024 met 25% naar 839 miljoen euro, terwijl de omzet met 15% toenam tot 5,4 miljard euro. Japan was de sterkst presterende markt met een stijging van 46%, terwijl Europa een groei van 18% noteerde, mede dankzij toeristen. In totaal bedroeg de retailomzet 4,8 miljard euro, een stijging van 18% ten opzichte van vorig jaar.
Ook Jimmy Choo naar Prada?
Het Italiaanse modehuis zou ook dicht bij de overname van landgenoot Versace staan: volgens Bloomberg kan de deal nog deze maand rond zijn voor 1,5 miljard euro. De Amerikaanse eigenaar van Versace, Capri Holdings, kampt met dalende prestaties en zou openstaan voor een verkoop. In 2018 betaalde Capri nog 1,8 miljard euro voor Versace, maar recente cijfers tonen aan dat het merk worstelt.
Een overname zou Prada helpen om een bredere klantenbasis aan te spreken, met name in de Verenigde Staten en onder jongere consumenten die op zoek zijn naar opvallende mode. Bovendien zou het een belangrijke zet zijn in de Italiaanse mode-industrie, waar veel luxemerken de afgelopen decennia in buitenlandse handen zijn gekomen. Al drijft Prada het mogelijk nog een stap verder. Volgens de Italiaanse krant Corriere della Sera zou Prada bij Capri ook Jimmy Choo willen wegkapen.