De omzet van modebedrijf Prada, dat naast het Italiaanse merk met dezelfde naam ook tal van andere modemerken in portefeuille heeft, is in 2017 met enkele procenten gedaald. De verwachtingen voor het huidige boekjaar zijn echter hoog.
Vooruitgang in tweede helft 2017
In 2017 haalde Prada een omzet van 3,1 miljard euro, een daling van 3,6% op gerapporteerde basis en een van 2% bij vaste wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 249 miljoen euro, op zijn beurt 12% minder dan een jaar eerder.
Ondanks die mindere prestatie in het voorbije boekjaar, heeft Prada hoge verwachtingen voor 2018. Het wordt daarin gesteund door de prestaties in de laatste zes maanden van 2017, waarin de omzet bij vaste wisselkoersen met 1% steeg. Binnen het segment ‘Ready-to-wear’ was dat zelfs 10%.
“Ik ben tevreden met de vooruitgang die we in 2017 hebben geboekt”, aldus CEO Patrizio Bertelli. “In de tweede helft van het jaar en in de eerste maanden van 2018 is de omzet steeds blijven verbeteren, waarmee we dus de eerste resultaten zien van de strategie doorheen de groep. We hebben een veelbelovende start gezien in 2018 en ik ben er van overtuigd dat dit het begin is van een nieuwe ontwikkelingsfase.”
Vorig jaar groeide Prada in Azië met 1% en bleef de omzet in Europa quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten was er een terugval van 4%, terwijl Japan zelfs een klap kreeg van 11%. In het Midden-Oosten waren de prestaties in de tweede helft van het jaar beter, maar was er toch sprake van een omzetdaling van 9%.