Luxemarkt onder druk
Het modeconcern waarschuwt meteen voor een verdere groeivertraging, als gevolg van de aanhoudend zwakke vraag in Europa, het feit dat de Chinese markt stilaan ‘rijp’ is én de sterke euro die de export bemoeilijkt. De Italianen verwachten dat de groepsomzet op vergelijkbare basis dit jaar lager zal liggen dan de +7% van vorig jaar en schuiven nu een “lage eencijferige groei” naar voren.
Daarmee ontsnapt Prada niet aan de trend op de luxemarkt: die kende vorig jaar met amper 2% (tot 217 miljard euro) de laagste groei van de voorbije vier jaar, zo becijferde consultant Bain & Co. Wel blijft Prada optimistisch: onderzoeksbureau Altagamma ziet de markt zo’n 3 à 5% op jaarbasis groeien tot 2016: dat jaar zou de luxemarkt dan goed zijn voor een omzet van 255 miljard euro.
Sterkere focus op mannen
Om de groeivertraging te counteren, zetten de Italianen zwaar in op expansie. Tegen 2016 wil de groep 120 nieuwe Prada-boetieks openen, waarvan 50 exclusief voor mannen (bovenop de 30 herenboetieks die Prada nu al heeft). Het modeconcern verwacht een “sterke groei” van het herensegment op de middellange termijn.
Ook voor zustermerk Miu Miu komen er 70 eigen verkooppunten bij tegen 2016. In de tweede helft van 2015 krijgt het damesmode- en accessoiremerk van de groep een eigen parfum en tegen 2016 moet de kaap van de 800 miljoen euro gerond zijn, klinkt het.
Prada gaat ook volop investeren in zijn Britse schoenenmerk Church’s. Die divisie ontwikkelt momenteel een heuse ready-to-wear kleding- en accessoirelijn en moet binnen vijf jaar een omzet van om en bij de 250 miljoen euro realiseren.
Prada is voorts van plan tegen eind 2015 vier extra ateliers te openen in Italië (het concern heeft er nu elf in zijn thuisland en Groot-Brittannië), goed voor 700 arbeidsplaatsen. Tegelijk sluit het concern overnames niet uit, om zijn productiecapaciteit nog te verhogen.