Kledingwinkelketen PointCarré begint met ‘personal shopping’ in haar winkels: wie dat wil kan in de winkel een uur lang persoonlijk worden geholpen. Bij aankomst hangt dan ook al een selectie op maat klaar.
Gratis uur privé-shoppen
Klanten willen steeds vaker een persoonlijke winkelervaring, en daarom biedt PointCarré vanaf nu eigen ‘persoonlijke winkelbedienden’ aan. “Onze bedoeling is om onze klanten een shopmoment te bieden dat rijmt met stijl en plezier. We willen hen altijd een wauw-gevoel bezorgen”, legt CEO Xavier Goebels uit.
De dienst is gratis, maar shoppers moeten wel op voorhand reserveren. Als ze dan naar de winkel komen, hangt daar in een privéruimte al een selectie voor hen klaar. Een speciaal opgeleide winkelbediende helpt haar of hem dan een uur lang één-op-één verder. In 21 van de 27 winkels van PointCarré in België is de dienst al beschikbaar.
28 eigen verkoopsters worden stylistes
Het achterliggende idee is klanten tijd te laten winnen en ze ondertussen ook te laten genieten van een premium-service. Om dat te doen zijn 28 verkoopsters van de keten speciaal opgeleid als personal shoppers: “We hebben een oproep gelanceerd binnen onze teams en 28 verkoopsters hebben zich aangemeld. De kandidaten zijn vervolgens opgeleid door Julie Terreur, imagocoach en oprichtster van het mode-agentschap In Your Style. Uiteindelijk hebben ze ook een examen afgelegd en een certificaat behaald”, aldus Goebels.
In elke winkel is een eigen ruimte voor de styling gecreëerd, met een eigen sfeer en aangepast meubilair. Voor Goebels is het een nieuwe manier om naar verkoop te kijken, die in de concurrentiële modesector ook alleen in fysieke winkels te beleven valt. Hij zegt dan ook blij te zijn dat de medewerksters mee wilden stappen in het idee en zich bereid tonen om hun beroep opnieuw uit te vinden.