Er beweegt wat in verpakkingsland: in de moderetail zijn plasticverpakkingen plots weer je-van-het, nota bene om duurzamer te worden. Van ZEB tot Zalando, allemaal gaan ze voor herbruikbaar kunststof. Is plastic beter dan karton?
ZEB ‘vergroent’ met polypropyleen
Na de foodsector gaat ook de modebranche op zoek naar milieuvriendelijkere verpakkingen. Om de afvalberg terug te dringen, zetten ze vooral in op herbruikbare emballage. De laatste nieuwe trend lijkt daarbij opvallend genoeg plastic te zijn: ZEB vervangt karton door kunststof in zijn winkels, terwijl ook online Omoda en Zalando voor plastieken postverpakkingen kiezen.
Bij Belgische modeketen ZEB krijgen alle klanten vanaf deze week een herbruikbare zak in de plaats van een papieren zak. Hoewel consumenten de zak gratis krijgen, worden ze beloond met 5 extra loyaltypunten als ze de tas ook bij hun volgende aankoop meebrengen. Met opgedrukte quotes zoals “pretty things inside” gebruikt ZEB de zakken uiteraard als branding, maar de moderetailer zegt zo ook 380 ton papier per jaar te besparen.
De zakken worden gemaakt uit polypropyleen ‘non-woven’-materiaal en zouden bij de productie minder energie verbruiken dan katoenen tassen. ZEB gebruikt de tassen dan ook als het startschot van een duurzame campagne “go green 2020”, waarbij nog allerlei projecten rond duurzaamheid op stapel staan. “We geloven dat onze klanten, leveranciers en partners ook veel belang hechten aan dit thema en mee op de kar zullen springen”, aldus marketingmanager Erika Mees.
“80% minder uitstoot met plastic verzendzakken”
Zalando brengt de verpakkingskwestie online met een experiment rond herbruikbare verzendzakken. In Scandinavië krijgen 10.000 klanten gedurende een proefperiode hun bestellingen in verpakkingen die meermaals gebruikt worden, inclusief voor retouren. Door het hergebruik kan tot 80% broeikasuitstoot worden bespaard, meent het kledingplatform.
Opvallend is wel dat de verpakkingen sowieso terug op de post moeten, ook als klanten geen producten willen retourneren. Om de tassen te kunnen hergebruiken, moeten ze immers weer tot in het distributiecentrum van de retailer geraken. De zakken kunnen daarom worden opgevouwen tot een envelop, waarna consumenten er het retouretiket opplakken en het pakketje gewoon via de brievenbus kunnen terugzenden. Gedurende de testperiode bekijkt Zalando hoe de nieuwe verpakkingen te integreren in de logistieke processen.
Ook onlineschoenenverkoper Omoda gaat aan de slag met herbruikbare plastic boxen voor leveringen. De zogheten ‘ecobox’, die de retailer zelf heeft ontwikkeld, zou meer dan vijftig keer meegaan. Voor de dozen betalen klanten 4,95 euro statiegeld, die wordt teruggestort wanneer de doos terug in het distributiecentrum aankomt. Ook deze box is opvouwbaar, zodat die gewoon via de brievenbus terug kan.
“Klant is klaar voor duurzame keuzes”
Kartonnen verpakkingen zijn ook volgens Omoda onvoldoende als duurzame oplossing: “Een goede stap in het verkleinen van onze footprint, maar dan ben je er nog niet. Uiteindelijk vervoer je nog steeds al die kartonnen doosjes, die eenmaal bij de klant thuis de prullenbak in gaan.”
Maar wat vindt de klant er zelf van? Tijdens de testperiode bij Omoda vlogen de eerste duizend ecoboxen al na één dag de deur uit. Alle consumenten bleken achteraf ook nog eens “laaiend enthousiast”: 73% onder hen vanuit milieuoverwegingen, 27% uit nieuwsgierigheid of omdat er minder karton in de prullenbak terechtkwam, aldus een klantenbevraging.
“Onze klanten zijn klaar voor duurzame keuzes – dat heeft de pilot ons laten zien. Nu is het onze plicht als e-commercebedrijf met grote volumes om dit te faciliteren”, zegt COO Jan Baan, die het ook als zijn taak ziet om te sensibiliseren: “We kijken of we het voor de klant inzichtelijker kunnen maken wat de impact is van zijn of haar bestelgedrag”.
Bij Zalando klinkt het zelfs dat 75% van de Europese consumenten beweert dat de duurzaamheid van verpakkingen een invloed heeft op hun koopgedrag. Onder de eigen klanten zegt 83% van de Duitse consumenten minder plastiek te willen verbruiken, net als 67% van de Finnen.
Samenwerking in de maak?
Toch zijn er nog uitdagingen en obstakels. Zo kunnen de ecoboxen bij Omoda niet gevuld worden door de inpakmachine en moeten alle ‘milieuvriendelijke’ bestellingen dus handmatig worden ingepakt door de medewerkers die ook de cadeauverpakkingen doen, wat het initiatief minder efficiënt en schaalbaar maakt. “Het zijn uitdagende tijden voor de verpakkingsindustrie. Als verpakkingsproducent moet je duurzaamheid, efficiëntie én een optimale beleving voor de gebruiker weten te verenigen”, geeft ook Lyanne Paardekooper toe, die instond voor de ontwikkeling van de ecobox.
Om van herbruikbare verpakkingen in e-commerce echt een succes te maken, weerklinkt dan ook langs alle kanten de roep om een universele oplossing. “Ik denk zeker dat er de komende jaren veel gaat gebeuren op verpakkingsgebied. Misschien werken we over een tijd wel met universele herbruikbare verpakkingen, die door iedere retailer en klant gebruikt kunnen worden en overal ingeleverd kunnen worden voor statiegeld”, droomt Jan Baan.
En inderdaad, Zalando pleit al actief voor samenwerking doorheen de hele sector: gestandaardiseerde processen en gecentraliseerde leveringsopties, met een uniform systeem waarbij klanten de verpakkingen bijvoorbeeld kunnen inleveren in de supermarkten, zouden het initiatief schaalbaar en makkelijker maken, klinkt het in Berlijn.