De familie Mulliez, ook eigenaar van onder andere Decathlon en Krëfel, zoekt een koper voor modeketen Pimkie. Een verrassende wending, want de eigenaarsfamilie had in januari nog een crisismanager aangesteld om de noodlijdende keten uit het slop te halen.
Te grote kosten
Modeketen Pimkie zit al even in slechte papieren en vroeg een jaar geleden in België nog het faillissement aan. Op dit moment heeft de kledingketen 232 eigen winkels, 81 franchisevestigingen en 1.500 werknemers. Een dik jaar geleden waren er nog meer dan 600 winkels, maar behalve in België gingen sindsdien ook de Oostenrijkse en Zwitserse winkels dicht. In Duitsland, Spanje en Portugal werd een afgeslankt winkelbestand onder franchise geplaatst.
In januari van dit jaar werd Philippe Favre als crisismanager aangesteld. Hij had in 2018 ook al een reorganisatie geleid bij het merk. In samenspraak met eigenaarsfamilie Mulliez gooit hij de handdoek echter meteen in de ring: er moeten zulke grote investeringen gebeuren om het bedrijf terug op de rails te krijgen, dat de eigenaar er niet meer aan begint.
Verraad of redding?
Er wordt nu een externe aandeelhouder gezocht. Pimkie geeft zichzelf enkele maanden de tijd om een koper te zoeken die het merk wil nieuw leven wil inblazen. Voor het eind van dit jaar zou een deal rond moeten zijn, bevestigen het bedrijf en de vakbonden aan FashionNetwork.
Het personeel heeft er echter weinig vertrouwen in. Ze verwachtten dat Favre met ontslagen en winkelsluitingen zou komen, maar nu komt ook het voortbestaan van het bedrijf helemaal op losse schroeven te staan. Ze vrezen dat de nieuwe eigenaar, als die al wordt gevonden, er zeker met de grove borstel door zal gaan en vinden het laf dat eigenaar Mulliez niet zelf zijn verantwoordelijkheid opneemt. “We ervaren dit bijna als verraad”, klinkt het tegenover BFM.