In België zijn er amper sportketens te vinden die aandacht hebben voor ethische en duurzame productie van hun kleding, zegt Test-Aankoop. Ook grote merken als Foot Locker en Intersport doen weinig inspanningen op dat vlak.
Onveilige omstandigheden
Consumentenorganisatie Test-Aankoop trok naar fabrieken in Cambodja, waar steeds meer kleding wordt geproduceerd voor Europese sportwinkelketens, en sprak er undercover met een aantal textielarbeiders.
“De Cambodjaanse sweatshops hadden meestal één ding gemeenschappelijk: de arbeidsters werken er in ellendige en vaak ronduit onveilige omstandigheden”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “In ondraaglijke hitte en omgeven door chemische dampen kloppen ze lange shifts van meer dan tien uur, zes dagen per week, en raken ze uiteindelijk zo uitgeput dat ze flauwvallen op de werkvloer of zelfs sterven.”
Bovendien maken heel wat fabrieken gebruiken van contracten van slechts enkele maanden, waardoor er geen werkzekerheid is en er ook geen bescherming is tegen ontslag.
Weinig inspanningen
Ook op vlak van milieu is er volgens Test-Aankoop weinig aandacht te bespeuren voor duurzame productie. “Zowat alle fasen van het productieproces brengen vervuiling met zich mee, zij het van de bodem, het water of de lucht. Tot slot weegt ook het transport door: de ecologische voetafdruk van de vele kilometers die de kledingstukken afleggen van het productieland tot bij ons is enorm”, aldus November.
Test-Aankoop voegt tot slot toe dat geen van de onderzochte merken – JD Sports, Foot Locker, Intersport en Sports Direct – al grote stappen hebben ondernomen om een eerlijk product op de markt te brengen. “In het slechtste geval ondernemen ze helemaal niets.”