Bij het Belgische modelabel Terre Bleue neemt Peter Perquy de fakkel over van zijn vader Dirk. De nieuwe CEO wil vooral in België groeien en het bedrijf verder digitaliseren, zonder de fysieke winkels uit het oog te verliezen.
Overnames
De groeiende invloed van zoon Peter kwam al tot uiting bij de recente overnames van de Belgische modemerken Zilton en Gigue. Hij was de drijvende kracht achter de overnamestrategie, vanuit het idee dat Terre Bleue groter moest worden om te kunnen overleven. Nu komt hij dus ook officieel aan het hoofd van Duror Fashion Group, het moederbedrijf boven de drie modemerken.
Terre Bleue heeft moeilijke jaren achter de rug, vooral door de opkomende e-commerce. Zo is het bedrijf noodgedwongen gestopt met de verkoop van kinderkleding, terwijl dat segment ooit 20% van de omzet uitmaakte. “De kinderkledingverkoop is snel online gegaan en de prijsdruk is er enorm“, zegt Dirk Perquy in De Tijd. “We konden de kwaliteit opgeven. Dat wilden we niet. Daardoor hebben we wel een deel omzet verloren en hadden we herstructureringskosten omdat er jobs verdwenen.” Het is een van de redenen waarom het modebedrijf sinds 2017 verlies lijdt.
Multichannel
Door de overnames is de omzet van de groep verdubbeld tot 35 miljoen euro. “Qua kasstroom en nettoresultaat zijn we winstgevend. 2019 is een jaar van stabiliseren, maar in 2020 willen we weer groeien”, vertelt Peter Perquy. Die groei wil hij vooral in België realiseren, onder meer via een doorgedreven digitalisering. Vandaag komt slechts 6% van de inkomsten uit online verkoop: “Dat moet meer worden.”
De fysieke winkels blijven echter minstens even belangrijk, beklemtoont hij. “Wij kunnen het moeilijk winnen van de Zalando’s van deze wereld. Daarom gaan we voor een model dat gebaseerd is op digitalisering, onze 24 eigen winkels en die van de partners waarmee we samenwerken: tientallen zelfstandigen, maar ook ketens als A.S. Adventure en Galeria Inno.”