Het Amerikaanse modemerk Patagonia heeft een pop-upwinkel voor tweedehandskleding geopend, die enkel gebruikte kleding van het outdoormerk en de nieuwe ReCrafted-collectie zal verkopen. Die laatste gemaakt is van afgedankte kledingstukken.
Eerste fysieke tweedehandswinkel
Patagonia opende de tweedehandswinkel in Boulder (Colorado), in een pand waar tot voor kort een reguliere winkel van het merk gevestigd was. Die laatste verhuist binnenkort echter naar een andere (en grotere) winkellocatie. De pop-upwinkel zal tot eind februari geopend blijven.
In de tijdelijke winkel zal uitsluitend goed bewaarde, maar gebruikte kleding verkocht worden, net als items van de nieuwe Re-Crafted collectie, schrijft SGB Media. Die collectie is gemaakt van kledingstukken die onherstelbaar beschadigd waren en enkel nog als grondstof kunnen dienen voor nieuwe kleding. In de pop-upwinkel zullen verder ook regelmatig workshops rond het herstellen van kleding plaatsvinden.
Duurzaamheid neemt sinds lange tijd een centrale plaats in in het bedrijfsmodel van Patagonia: jaarlijks repareert het outdoormerk meer dan 100.000 artikelen in 72 reparatiecentra wereldwijd. In 2017 lanceerde Patagonia WornWear.com, een platform waar het bedrijf tweedehandskleding van het eigen merk aanbiedt. Via dat kanaal werden intussen al 120.000 items verkocht. In de voorbije drie jaar is de tweedehandskledingmarkt 21 keer sneller gegroeid dan de reguliere kledingindustrie.