Het overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) investeert 15 miljoen euro in modegroep FNG en krijgt zo 5% van de aandelen in handen. Dat geld wordt gebruikt voor internationale expansie.
Succes in moeilijke markt
De investering van de PMV is volgens CEO Dieter Penninckx een opsteker voor FNG, vooral in de zoektocht naar grotere investeerders. “Kleine investeerders vinden lukt goed”, zegt hij aan De Tijd. “Maar grote investeerders aantrekken is moeilijk.”
Dat het moeilijk is om grote investeerders te vinden, heeft alles te maken met de druk op de modesector. Vandaar ook de tussenkomst van de PMV, want die heeft als doel om te investeren in sectoren die in een moeilijke periode zitten. “We kiezen voor FNG omdat het in het verleden bewezen heeft een succesvolle strategie te hanteren in een moeilijke markt”, zegt Roald Borré van PMV.
Stappen zetten in buitenland
Het extra geld zal FNG gebruiken om het nieuwe concept van Brantano versneld uit te rollen en om grotere stappen te zetten in het buitenland. FNG lanceerde een jaar geleden het nieuwe concept van Brantano, dat nu al te vinden is bij 60% van de vestigingen. De komende maanden moeten de andere winkels volgen.
In Barcelona opent deze week een vestiging van CKS, de eerste eigen winkel van de groep in Spanje, en sinds een aantal weken is er in Duitsland een winkel te vinden van Claudia Sträter. In beide landen zijn de collecties van de groep ook al online en bij een aantal warenhuizen te vinden. Binnenkort moet ook Frankrijk voor de bijl gaan.
Ook e-commerce blijft een belangrijke groeifactor binnen het bedrijf. “Onze e-commerceafdeling blijft groeien. Nog steeds met 10 tot 20 procent in Nederland. In België gaat het nog harder”, aldus Penninckx. Een groot deel van die verkoop komt er ook via externe partners, zoals Zalando en bol.com. “De verkoop via dergelijke externe platformen is goed voor een derde van onze onlineverkoop.”