Het Amerikaanse outdoormerk Patagonia heeft al zijn omzet van Black Friday aan het goede doel geschonken. In totaal bracht de actie meer dan negen miljoen euro op, veel meer dan verwacht.
5 keer meer omzet dan verwacht
Patagonia had de wereldwijde omzet voor Black Friday geschat op 2 miljoen dollar (1,9 miljoen euro), maar die schatting werd dus ruim overtroffen. Volgens Patagonia trok het merk heel wat meer klanten die nog nooit iets van het merk hadden gekocht, net omwille van de liefdadigheidsactie. Het merk uit Californië heeft nog niet laten weten welke groeperingen geld mogen verwachten, maar het zegt dat het over instellingen gaat die momenteel onder de radar fungeren en te weinig fondsen hebben om goed werk te blijven leveren.
Patagonia werd in 1973 opgericht en heeft zich door de jaren heen sterk geprofileerd als een bedrijf dat sterk inzet op milieuvriendelijkheid. Het heeft daarom ook al het B Corp-certificaat gekregen van B Lab, een wereldwijde non-profitorganisatie die bedrijven beloont die naast winstbejag ook veel aandacht hebben voor sociale of milieuproblematiek.