De Franse kinderkledingspecialist Orchestra-Prémaman heeft er een rotslecht boekjaar opzitten. De omzet daalde, de verliezen verviervoudigden. Vooral op de thuismarkt is de situatie penibel.
Agressieve kortingen
Onverwacht komt het nieuws niet: de retailer had beleggers al enkele malen gewaarschuwd voor tegenvallende cijfers. Tijdens het gebroken boekjaar 2018-2019 zag Orchestra-Prémaman de omzet terugvallen met 6,8% tot 570,8 miljoen euro. De bruto-exploitatiemarge zakte van 6,2% naar 0,5%, het nettoverlies ging de dieperik in van 20,5 miljoen naar 88,2 miljoen euro.
De onderneming wijt de slechte resultaten onder meer aan de negatieve conjunctuur in de modesector, en dan vooral in de kindermode. In Frankrijk zag de winkelketen zich geconfronteerd met sociale onrust: de gele hesjes veroorzaakten een daling van de winkelbezoeken, zowel in de stadscentra als in de periferie. Om de trafiek nog enigszins op peil te houden, zocht de retailer zijn toevlucht in agressieve promoties met diepe prijskortingen. Dat woog op de rentabiliteit. De financiële schulden stegen met 21,6%, omdat de ingekochte voorraden in de winkels bleven liggen.
Toch ziet Orchestra-Prémaman ook lichtpuntjes: dankzij commerciële acties steeg de omzet in januari en februari met 2,5%. Het getrouwheidsprogramma van de keten telt nu 2,1 miljoen leden, een record en een stijging met 12,4% op één jaar tijd. De groep is actief in 40 landen met bijna 600 winkels, waarvan meer dan de helft op de Franse thuismarkt. In België heeft de keten 55 verkooppunten.