Als de handelaars niet weten wat ze willen, hoe moet de consument het dan weten? Net als quasi heel België zwalpt de retail voortdurend tussen angst en overmoed. Vooral de modesector is in dat bedje ziek – hopelijk geen corona.
Conclusies na twee dagen
De belangenverenigingen in de moderetail rollen vechtend over de vloer. Stel de solden uit, roept Unizo na een spookenquête. Vreselijk idee, vinden de ketens. Verstreng de maatregelen, vraagt de vakbond. Vreselijk idee, roepen alle anderen, nu wel in koor. De consument, die stond erbij, keek ernaar en ging maar snel op zoek naar Black Friday-deals.
Amper twee dagen na de sluiting van de horeca, wéét Unizo-dochter Mode Unie immers al dat die sluitingen de Vlaamse modewinkels de helft van hun omzet kosten. De correlatie ligt onomstotelijk vast en is na twee dagen al statistisch bewezen, toch? Net zo zeker wéét de zelfstandigenorganisatie dat 80% van zijn leden voor een uitstel van de wintersolden naar februari is. Ook dat blijkt onomstotelijk uit een bevraging.
Denk aan deze zomer
Alleen lijkt niemand die enquête te hebben ingevuld, of zelfs maar bevraagd te zijn geweest. De leden vallen uit de lucht en laten prompt hun ongenoegen horen. Zo vragen de schoeneninkopers voor de Belgische modeketens een nieuwe enquête, eentje waarop ze wel mogen antwoorden. En dat antwoord zal vernietigend zijn, weten ook zij nu al: denk maar aan deze zomer, klinkt het. Toen werden de solden ook een maand uitgesteld, maar dat leek toch bezwaarlijk een overdeeld succes.
De omzet kwam tijdens de zomersolden zo’n 40% lager uit dan in de zomer van 2019. De koopjes begonnen toen zelfs dramatisch, meenden Comeos en NSZ. Het is overigens bijzonder dat Unizo latere solden voor herhaling vatbaar vindt: de organisatie lanceerde in augustus nog een campagne met behoorlijk cynische cartoons om de overheid te vragen mensen toch op zijn minst met twee te laten shoppen.
Winterschoenen in februari
Uiteraard hadden de coronamaatregelen – waaronder een lockdown in Antwerpen – veel met de lage opkomst te maken, maar het was ook opvallend dat tussen de heropening van de winkels in mei en de eigenlijke solden de koopjes nooit echt weg waren geweest. In verwoede pogingen om te redden wat er te redden viel, barstte meteen een kortingenstrijd los, die ook vlotjes zijn weg verder zette in de sperperiode. Zeker bij buitenlandse spelers en online was dat het geval, en consumenten waren het nu toch gewoon geworden om online te shoppen. Na de lockdown kregen we zo drie keer solden. Krijgen we dat nu opnieuw?
De sector is alvast erg verdeeld: onder andere JBC en Mayerline zijn voor uitstel, samen met de zelfstandigen, terwijl de meeste ketens en hun spreekbuis Comeos tegen zijn. Of zoals inkoopgroepering ABCD (Association Belge de la Chaussure au Détail) het stelt: “Bij uitstel van solden geven wij een enorm concurrentieel voordeel aan onze buitenlandse collega’s die de Belgische markt zullen overspoelen met vroegtijdige superkortingen via e-commerce. Dit is eerder duidelijk gebleken. Bovendien vrezen wij dat de consument zijn aankopen opnieuw zal uitstellen. Om nog maar te zwijgen over afstel, want wie wil in februari nog winterschoenen kopen?”
Boos op de vakbond
Gelukkig kunnen de verschillende actoren zich en elkaar toch nog in één iets vinden: het gedeelde verzet tegen de vakbonden. Die vragen namelijk op de koop toe om strengere maatregelen, bang voor verdere besmettingen en overstresste winkelmedewerkers. Laat mensen weer alleen winkelen, leg een tijdslimiet op en roep funshopping tot een halt, riep ACV Puls op. Dat net die dag een Colruyt-winkel dicht moest omdat het hele team na zeven besmettingen verplicht in quarantaine ging, kon de oproep alleen maar kracht bijzetten.
Voor Comeos en Unizo was het evenwel genoeg om de strijdbijl gauw te begraven en eensluidend te schudden dat dat heus nergens voor nodig is. We moeten méér gaan shoppen in plaats van minder, op Bel Friday bijvoorbeeld, bij “échte” Belgische retailers. Anders stelt het soldenprobleem voor sommige worstelende kledingwinkels zich straks überhaupt niet…
Mode Unie reageert intussen verbaasd op ons opinie-artikel. Volgens directeur Isolde Delanghe gaat het niet om een “spook-enquête”: 586 respondenten van 1286 aangeschreven leden vulden de bevraging in, 82% onder hen is voorstander van een verschuiving van de wintersolden, meldt ze.
We nemen daar akte van. Het neemt niet weg dat verschillende leden van Mode Unie RetailDetail contacteerden met bedenkingen bij de opzet van de enquête en met kritiek op het standpunt dat de belangenorganisatie inneemt met betrekking tot een uitstel van de solden. Eensgezindheid lijkt dus ook binnen de zelfstandigenorganisatie ver te zoeken.