Bij H&M Group groeit de omzet slechts minimaal, terwijl ook de winststijging wat onder de verwachtingen blijft. De moderetailer wijt tegenvallende verkopen aan het kwakkelweer en de onzekere economische context.
Omzetdaling in juni
In het tweede kwartaal van het lopende boekjaar, dat liep tot en met mei, zag H&M Group de omzet met 3% stijgen naar 59,6 miljard Zweedse kronen (5,2 miljard euro). De operationele winst bedroeg 7,1 miljard Zweedse kronen (620 miljoen euro), iets onder de verwachtingen van analisten.
Begin juni daalde de omzet met zowat 6%, meldt de groep die ook actief is met de merken Arket, Cos, Monki, Weekday, & Other Stories. Door het kwakkelweer lieten consumenten de zomercollecties links liggen, al verbeterde de toestand wel weer dankzij de weersverbetering tegen het einde van de maand.
CEO Daniel Ervér houdt de moed erin: “Met een sterke winststijging gedurende vier opeenvolgende kwartalen zijn we goed op weg om ons langetermijndoel van een winstgevendheid van meer dan 10% te bereiken. Ons doel van een operationele marge van 10% voor het hele jaar 2024 blijft van kracht.” Al geeft hij toe dat de voorwaarden om die doelen te bereiken uitdagend zijn, gezien de impact van externe factoren op de inkoopkosten en de winkelverkopen.