Namaak is overal: een derde van alle Britten koopt (vaak zonder het zelf te weten) wel eens nep-designermerken, blijkt uit een nieuwe studie. De markt is er goed voor 3,5 miljard euro, met Rolex en Balenciaga als meest vervalste merken.
22 miljoen namaak-kopers
Britten geven jaarlijks liefst 3,2 miljard pond uit aan namaak luxekleding en -accessoires. Meestal kiezen ze daar niet bewust voor, via onlinemarktplaatsen, veilingsites of tweedehands, zo blijkt uit een analyse van het Britse pandjeshuis H&T Pawnbrokers waarover FashionUnited bericht. Nepartikelen zijn zelfs zo wijdverspreid dat een op de drie Britten (22 miljoen) er zich aan bezondigt.
Vervalste designeritems komen steeds vaker voor, klinkt het, met name binnen de snelgroeiende onlinetweedehandsmarkt. Kleding blijft het zwaarst getroffen, maar ook replica’s van juwelen zijn in opmars. Al gebeurt dat lang niet altijd onbewust: er blijkt ook een stijgende expliciete vraag naar goedkopere namaak te zijn.
Adidas en Balenciaga meest gezocht
Zo krijgt Google in het Verenigd Koninkrijk maandelijks liefst 14.000 zoekopdrachten naar nephorloges van Rolex te slikken. Het meest vervalste horloge ter wereld, is daarmee ook het derde meest populaire namaakitem bij de Britten. De grootste ‘hit’ online is de sneakerlijn Yeezy van Adidas, met meer dan 15.400 maandelijkse zoekopdrachten. Naar nepspullen van Balenciaga wordt ruim 15.300 keer per maand gezocht.
De alom aanwezigheid van namaak online is vaak echter een doorn in het oog van de aanbieders zelf. Marktplaatsen en platformen zoals Amazon of eBay krijgen het probleem maar moeilijk onder controle door het beperkte zicht dat zij hebben op hun eigen verkooppartners, terwijl de nepartikelen wel het imago en de relaties met de merken zelf zwaar onder druk zetten. In juli lanceerde Amazon nog een speciale interne eenheid om valsmunterij tegen te gaan, mogelijk met het oog op de lancering van een eigen luxeplatform voor designermerken in september.