In de voorbije drie maanden telde de Duitse modewebwinkel Zalando voor het eerst in een kwartaal meer dan een miljard bezoekers. Dat leverde het bedrijf ook een flinke omzetstijging op.
Shoppen met de smartphone
Het aantal bezoekers groeide met liefst 37,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Iets meer dan een miljard surfers vonden de weg naar de Zalando-website. Opvallend is het hoge aandeel mobiele bezoekers: bijna 85% van hen gebruikt de smartphone om de Duitse webshop te bezoeken.
Het aantal actieve klanten steeg met 17,5% tot 29,5 miljoen. Zalando ontving in het afgelopen kwartaal 34,7 miljoen orders, ruim een kwart meer dan een jaar geleden. Het gemiddelde orderbedrag daalde wel met 1,9% tot 56,6 euro. De omzet steeg evenwel met 26,7%, van 1,20 miljard euro naar 1,52 miljard euro. Zalando groeide sterk in alle regio’s, met als uitschieters Spanje en Tsjechië. Het bedrijfsresultaat (ebit) kwam uit op 6,3 miljoen euro, een forse verbetering tegenover het verlies van 38,9 miljoen euro een jaar eerder.
In de eerste negen maanden van het jaar steeg de omzet met 20,7% tot 4,5 miljard euro. Het bedrijfresultaat klom naar 155 miljoen euro (vorig jaar 55,5 miljoen euro). Op basis van deze resultaten houdt Zalando vast aan zijn eerdere prognoses voor het hele jaar: een omzetgroei rond de onderkant van het bereik tussen 20 tot 25% en een ebit tussen 200 en 225 miljoen euro.