Te hoog tempo
Veel ontwerpers hebben het moeilijk om het hoge tempo van de mode-industrie te volgen. “De consument is gewend geraakt aan de snelheid waarmee nieuwe kleding in de rekken ligt. Ketens zoals H&M en Zara lanceren om de zes weken een nieuwe collectie”, zegt Jasmijn Verlinden van Flanders Fashion Institute aan De Tijd.
Zo besloot ook Tim Van Steenbergen enkel nog voor de Belgische modegroep FNG te ontwerpen. “Het is moeilijk om te groeien als je geen grote organisatie achter je hebt die je in de markt kan zetten. Sinds FNG het zakelijke aspect verzorgt, kan ik me zuiver artistiek bezighouden“, vertelt hij aan de zakenkrant.
Te weinig geld
Daarnaast nemen die grote ketens volgens de designers ook veel meer over dan vroeger. Nieuwe collecties voor de zomer worden al in januari gepresenteerd en dat geeft die ketens tijd om zich door de ontwerpen te laten inspireren voor hun eigen collecties. Omdat hun productieproces een stuk sneller is, kunnen ze die ook nog eens veel vroeger in de winkel leggen.
Tot slot moeten ontwerpers vaak grote bedragen zelf voorschieten aan de producenten, terwijl ze de inkomsten van de verkoop pas maanden later krijgen. Omdat banken steeds terughoudender worden, wordt die prefinanciering steeds moeilijker.