De omzet van Yoox Net-a-porter Group is in 2016 met 17,7 procent gestegen ten opzichte van de pro-forma cijfers van 2015. Bovendien groeide de omzet in het laatste kwartaal sterker dan in de drie voorgaande kwartalen.
Stijging klanten en bestellingen
De totale omzet van Yoox Net-a-porter kwam in 2016 uit op 1,87 miljard euro, wat een groei betekende van 17,7 procent. In het laatste kwartaal was er zelfs sprake van een omzetgroei van 19,2 procent naar 538,2 miljoen euro.
De groep wijst voor de sterke stijging naar de groei van het aantal unieke bezoekers per maand, goed voor een totaal van 28,8 miljoen. Een jaar eerder waren dat er nog maar 26,7 miljoen. Het aantal actieve klanten steeg zo van 2,5 miljoen naar 2,9 miljoen en ook het aantal bestellingen ging fors de hoogte in, naar 8,4 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 352 euro naar 334 euro.
“We blijven onze superioriteit tonen over alle sectors waarin we opereren”, zegt Federico Marchetti, CEO van de groep. “Onze unieke service, onverslaanbare productkeuze, uitstekende content en voortdurende innovatie maken ons de eerste bestemming voor consumenten die ons vertrouwen als een leidende autoriteit op vlak van mode.”
Sterke groei in Azië
Op geografisch vlak was de sterkste groei voor de groep te vinden in Azië-Pacific, waar de omzet met 27,1 procent de hoogte in ging. In het vierde kwartaal was dat zelfs 36 procent. In Europa steeg de omzet met 13,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale nettowinst steeg met 16 procent naar 69,3 miljoen euro, met een marge van 3,7 procent.
In 2017 verwacht Yoox Net-a-porter een gelijkaardige groei tussen 17 en 20 procent. Het wil tot 2020 minstens dat groeitempo aanhouden. Daarnaast moet ook de winstgevendheid blijven stijgen. Daarom gaat het onder andere investeren in technologie, verschillende logistieke hubs, klantenservice en een nieuw distributiecentrum in Dubai.
Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat Natalie Massenet, de oprichtster van Net-a-porter, aan de slag gaat bij concurrent Farfetch. Massenet besloot vlak voor de fusie van Yoox en Net-a-porter op te stappen, omdat ze zich niet kon vereenzelvigen met de rol die ze binnen het bedrijf zou krijgen.