Omoda stapt in luxe met de overname van Van den Assem, dat in de financiële problemen zat. De Nederlandse keten voor premiumschoenen blijft op zichzelf bestaan.
Nieuw deel van de markt
“Wij bedienen door de overname straks twee belangrijke delen van de markt: het premiumsegment en de bovenkant van het middensegment”, legt Omoda-topman Jan Baan de acquisitie uit. De schoenenretailer uit Zierikzee neemt de tien fysieke winkels en de webshop van Van den Assem over voor een onbekend bedrag. Van den Assem verkoopt klassieke luxemerken zoals Santoni en Tod’s.
De winkels gaan onder eigen vlag verder. Het hoofdkantoor en distributiecentrum van Van den Assem verdwijnen wel: die activiteiten smelten samen met Omoda. Zo zullen de onlinebestellingen van de keten voortaan vanuit het distributiecentrum van Omoda in Zierikzee worden verwerkt. “De winkels draaien goed, maar de overhead is te hoog”, zegt Baan aan het Financieele Dagblad.
Voor Van den Assem betekent de overname een redding: de Rotterdamse keten lijdt al twee jaar verlies. Door die aanhoudend tegenvallende financiële resultaten zet huisbank ING volgende zomer de financiering van het familiebedrijf stop. De tijd tikte dus voor de retailer, die via Omoda wellicht zal moderniseren en digitaliseren. Omoda heeft zelf 35 fysieke winkels, maar is vandaag vooral een onlineretailer: 80% van de omzet komt van de webshop.