Schoenwinkelketen Omoda wil nog dit jaar een webshop openen die gericht is op Denemarken. Volgend jaar zijn Noorwegen, Finland en Zweden aan de beurt.
“Logische keuze”
Omoda is in handen van de broers Lourus en Wilhelm Verton. Zelf vinden ze de stap naar Scandinavië logisch, omdat ze de Scandinaviërs het meest vinden aansluiten bij de Nederlandse klant. Verder speelt ook het klimaat een rol: “Dat samen zorgt ervoor dat je Scandinavië kiest en bijvoorbeeld niet een Zuid-Europees land, waar mensen andere schoenen dragen maar ook andere maten hebben dan in Nederland“, zegt Wilhelm Verton aan Omroep Zeeland.
Jaarlijks verkoopt Omoda ongeveer één miljoen paar schoenen. Liefst 60% daarvan wordt online verkocht. Het bedrijf was dan ook een van de eerste dat – met succes – de stap naar de internetverkoop zette. “Als dat niet was gelukt, dan hadden we niet gestaan waar we nu staan”, zegt Lourus Verton.
Uitbreiding
Het amper zes jaar oude distributiecentrum in Zierikzee, dat plaats biedt voor 250.000 paar schoenen, is alweer te klein geworden. Daardoor zijn de broers genoodzaakt om extra opslagruimte te huren. “We hebben nog een aantal hectare grond naast ons huidige gebouw, maar we willen nog enkele ontwikkelingen afwachten en we bestuderen nieuwe verzendmethodes. Op het moment dat we daarover meer duidelijkheid hebben, ontkomen we er niet aan om te investeren.”
Omoda werd in 1961 opgericht door de ouders van Lourus en Wilhelm Verton, onder de naam Verton. Intussen telt de schoenenketen 23 fysieke winkels, waarvan één in België. Online is het bedrijf ook actief op de Duitse en Oostenrijkse markt.