Willem Olsthoorn, medeoprichter van kinderkledingmerk Oilily, is vorige woensdag overleden. Het label stond vooral bekend om zijn kleurrijke ontwerpen en verwierf internationale faam. Olsthoorn werd 81.
Gedragen door royals
In 1966 richtte Olsthoorn samen met zijn toenmalige vrouw Marieke het kinderkledingmerk Olly op. Later werd de merknaam gewijzigd naar Oilily. Het label groeide uit tot één van Nederlands grootste modesuccessen. Vooral in de jaren 1980 en 1990 lagen de kleurrijke ontwerpen in duizenden verkooppunten wereldwijd. De kleding werd onder meer gedragen door de Engelse prinsen William en Harry en door de kinderen van Madonna, schrijft NRC.
Oilily onderscheidde zich niet alleen door de opvallende kleuren (fuchsia, rood, paarsblauw) en dessins van de concurrentie. In tegenstelling tot vele andere merken ontwikkelde het mode specifiek op maat van kinderen, met aandacht voor de juiste proporties en voldoende comfort.
Neergang
Eind jaren negentig begon de verkoop echter te slabakken. Nadat zijn vrouw zich al eerder uit het bedrijf had terugetrokken, verkocht ook Olsthoorn in 2003 een meerderheidsaandeel aan ABN Amro en een risicokapitaalgroep. In 2009 ging Oilily failliet en kocht Olsthoorn zijn aandelen terug. Maar de doorstart als lifestylemerk, was geen groot succes, schrijft RetailNews.
Modeontwerper Nico Verhey, die tien in dienst was bij Olsthoorn en ook een vriend werd, noemt hem een lieve, charmante man. “Behalve als het om zaken ging. Dan was hij keihard.”