Sper- en referentieperiode vanaf 1 juni
Tot vorig jaar begon de sperperiode – de periode waarin handelaars geen kortingen mogen aankondigen – op 6 juni, terwijl de referentieperiode – de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen – al op 1 juni begon, met alle verwarring van dien.
Half maart besliste de regering om beide periodes vanaf deze zomer samen te laten vallen. Handelaars mogen dus nog hooguit tot en met nu zaterdag kortingen aankondigen. Vanaf zondag, het begin van de sper- én de referentieperiode, is het voor winkels die kleding, schoenen en lederwaren verkopen dus wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te suggereren. En dat tot aan het begin van de zomersolden, op dinsdag 1 juli.
96% houdt zich aan sperperiode
Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 364 modehandelaars blijkt intussen dat 96% van de modewinkels zich rigoureus aan de sperperiode zal houden. Twee procent is dat niet van plan, nog eens twee procent behoudt zich het recht om wel met kortingen te gaan zwaaien als andere winkels zich niet aan de regels houden.
“De sperperiode is en blijft van groot belang voor de kleinhandel: zij moet de sector wapenen tegen de commerciële praktijken van grote ketens. Bovendien is de sperperiode ook in het belang van de consument, want zonder eerlijke concurrentie is enkel een verschraald aanbod van kleding, schoenen en lederwaren mogelijk”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.