The North Face wil van de Dag van de Aarde, die elk jaar op 22 april wordt gevierd, een officieel erkende feestdag maken. Het outdoormerk zal ook zijn winkels in de Verenigde Staten op die dag sluiten, zodat alle medewerkers en klanten kunnen “deconnecteren”.
Weg uit de winkels
Het outdoormerk heeft ook een campagne gelanceerd om ‘Earth Day’ te erkennen als feestdag. De campagne eindigt op 22 april, met een opvallende actie: het label zal al zijn 113 Noord-Amerikaanse winkels gesloten houden. Ook de medewerkers op het wereldwijde hoofdkantoor krijgen een dag vrij.
Met de actie moedigt het bedrijf zijn werknemers en zijn klanten aan om zich af te koppelen van de digitale wereld en op verkenning te gaan, laat The North Face weten in een persbericht. “Wij geloven dat wanneer mensen de tijd nemen om de aarde te waarderen, ze zich er meer verbonden mee voelen en ze eerder zullen beschermen”, legt lifestyledirecteur Tim Bantle uit.
Verbinden met de wereld
De campagne, Explore Mode getiteld, moet mensen aansporen om zich in plaats van met de digitale wereld, te laten verbinden met de ‘echte wereld’, met elkaar en met zichzelf, “in een poging om de wereld vooruit te helpen”. In het kader van de campagne voor de Dag van de Aarde werkt The North Face ook nog samen met muzikanten, artiesten en culinaire ‘influencers’. Hen wordt gevraagd belevenissen ervaringen te creëren “die mensen aanmoedigen om digitaal los te koppelen en in contact te komen met hun omgeving”. Zo cureert model en activiste Gabrielle Richardson in New York een kunsttentoonstelling met ‘verkennen’ als thema. Bezoekers kunnen er interactief op ontdekkingstocht gaan.
Earth Day (bij ons bekend als Dag van de Aarde) ontstond in 1970 in de Verenigde Staten en wordt inmiddels gevierd in bijna alle landen ter wereld. Wel ligt het zwaartepunt – zoals de actie van The North Face ook aangeeft – nog steeds in de VS.