Outdoormerk The North Face stopt met adverteren op Facebook, nu burgerrechtenorganisaties in Amerika oproepen om dat bedrijf (en dochterondernemingen zoals Instagram) te boycotten.
#StopHateforProfit
Facebook wordt rijk op de kap van haat en racisme, zo weerklinkt de boodschap van verschillende burgerrechtenorganisaties in de Verenigde Staten steeds luider. Naar aanleiding van de dood van George Floyd keert de anti-racismebeweging zich nu ook tegen het bedrijf van Mark Zuckerberg, omdat het platform te weinig zou doen tegen de verspreiding van haatdragende en racistische boodschappen. De oproep luidt dan ook om te stoppen met adverteren op Facebook en dochterapps als Instagram.
The North Face is volgens Business Insider het eerste grote bedrijf dat aan die oproep gehoor geeft. In een tweet kondigde het kledingbedrijf vrijdag aan dat het zou stoppen met betalen voor advertenties in de VS, tot het socialenetwerkbedrijf een strikter content-beleid heeft. “We weten dat schadelijke, racistische retoriek en verkeerde informatie de wereld te lang ongelijk en onveilig heeft gemaakt, en we staan achter NAACP en de andere organisaties die aan #StopHateforProfit werken”, verklaart topman Steve Lesnard.
Facebook zegt in gesprek te zijn met marketeers en burgerrechtenorganisaties. “We respecteren de beslissing van elk merk ten zeerste en blijven gefocust op de belangrijke taak om haatzaaiende boodschappen te verwijderen en kritische steminformatie te verstrekken”, reageert het platform. In zijn vorige kwartaal verdiende Facebook 17,4 miljard dollar aan reclame, goed voor 98% van alle opbrengsten.