De Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom neemt een minderheidsbelang in vier kledingmerken van de Britse online moderetailer Asos, in een poging om een jonger publiek aan te trekken.
Exclusiviteit
Het gaat om de merken Topshop, Topman, Miss Selfridge en active wear label HIIT, die zich vooral richten op twintigers. De financiële voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt, schrijft CNBC.
Door de deal krijgt Nordstrom de exclusieve detailhandelsrechten voor de merken in Noord-Amerika, waardoor ze voor het eerst ook in de fysieke winkels zullen liggen. “Door de Asos-merken, waaronder Topshop en Topman, naar onze klanten te brengen, kunnen we vernieuwing en opwinding creëren”, zei topman Pete Nordstrom. Daarnaast zullen klanten vanaf dit najaar online bestellingen van Asos kunnen ophalen bij alle Nordstrom-winkelpunten.
Jongeren verleiden
Asos verwierf de vier hoger genoemde modemerken in februari, na het faillissement van Arcadia. De Britse modegroep ging in november vorig jaar over de kop, mede als gevolg van de coronacrisis.
Met de samenwerking hoopt de Amerikaanse warenhuisketen een jonger publiek te bereiken. Het bedrijf kan een nieuwe impuls best gebruiken. In de drie maanden tot mei, daalde de omzet met 13% ten opzichte van 2019. Verhoogde arbeids- en verzendkosten, evenals verstoringen in de toeleveringsketen, hebben de druk op de activiteiten verder opgevoerd.