De Amerikaanse luxewarenhuisketen Nordstrom zag zijn verkoop met 40% kelderen in het vorige kwartaal. Toch zegt de warenhuisgroep het nieuwe kwartaal sterk in te gaan – zeker in vergelijking met zijn vele failliete concurrenten.
Half miljard verlies
Door de coronacrisis is momenteel nog altijd maar zo’n 40% van de winkels van Nordstrom opnieuw open, en dan vooral in in kleinere markten. Pas eind juni denkt de warenhuisgroep de volledige winkelvloot te kunnen heropenen.
Het mag dan ook niet verwonderen dat de keten sterk geleden heeft onder de pandemie: in het kwartaal tot 2 mei zakte de omzet met bijna 40%. De nettoverkoop klokte zo af op 2,03 miljard dollar (1,8 miljard euro), ten aanzien van 3,35 miljard dollar een jaar eerder. Wel steeg de onlineverkoop met 5% tot 1,1 miljard dollar (net geen miljard euro) en is ondertussen dus goed voor ruim de helft van alle omzet.
Nordstrom zakt ook diep in het rood weg: de warenhuizen melden een nettoverlies van liefst 521 miljoen dollar (460 miljoen euro), zo bericht Reuters. Vorig jaar behaalde de groep nog een bescheiden winst van 37 miljoen dollar. Winkelsluitingen en herstructureringen zorgden evenwel voor een eenmalige kost van 173 miljoen dollar (150 miljoen euro), besparingen die de groep al voor de corona-uitbraak had voorzien.
Wie als laatste rechtstaat
Eerder deze maand kondigde Nordstrom aan nog eens 16 van zijn 116 winkels in de Verenigde Staten te zullen sluiten. Toch beweert CEO Erik Nordstrom het tweede kwartaal sterk gepositioneerd in te gaan: de premiumketen zegt haar financiële flexibiliteit te hebben versterkt door de liquiditeit te verhogen, de voorraad met meer dan 25% te verlagen en tussen maart en april ruim 40% minder cash uit te geven.
Het bedrijf zegt ook verder in de kosten te snijden en zijn marketingstrategie aan te scherpen. En niet te vergeten: nu concurrenten JCPenney, J.Crew en Neiman Marcus allemaal het faillissement hebben aangevraagd, is de winnaar ook gewoon hij die het langste blijft rechtstaan…
Meer weten over de toekomst van de warenhuissector? Binnenkort verschijnt bij Lannoo Campus het boek ‘The Future of Department Stores’, waarin retailexpert Erik Van Heuven en journalist Stefan Van Rompaey (RetailDetail) op verkenning gaan in de wereld van de warenhuizen. Gesprekken met internationale investeerders en managers brengen de uitdagingen en kansen voor deze boeiende retailsector in kaart.