Het Amerikaanse sportbedrijf Nike heeft in het voorbije kwartaal zowel zijn omzet als zijn winst weten op te krikken. Toch waren analisten niet tevreden met de resultaten van Nike, omdat de orders voor het huidige kwartaal niet snel genoeg groeien.
Tragere groei in Verenigde Staten
De totale omzet van Nike groeide het voorbije kwartaal met 8% naar 9,1 miljard dollar (8,1 miljard euro), bij constante wisselkoersen was er zelfs sprake van een groei van 10%. De nettowinst ging er dan weer met 6% op vooruit, naar 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro). Nochtans gaf Nike heel wat extra geld uit aan marketing tijdens de Olympische Spelen.
Nike liet ook verstaan dat het aantal orders voor het huidige kwartaal er met 5% op zou vooruitgaan. Dat was niet helemaal naar de zin van de analisten, die een grotere sprong hadden verwacht. Dat komt voornamelijk, omdat er in de Verenigde Staten sprake is van een groei van slechts 1%: Nike heeft daar immers te maken met opkomende concurrentie van merken als Adidas en Under Armour.