In de Verenigde Staten gaat Nike van start met een nieuwe abonnementsformule voor kindersneakers. Daarmee tracht de sportkledingreus een antwoord te vinden op de toenemende concurrentie.
Merktrouw
De nieuwe abonnementsformule ‘Adventure Club’ is gericht op twee- tot tienjarigen en geeft abonnees recht op een paar nieuwe sneakers eens per maand, per twee maanden of per drie maanden (afhankelijk van het gekozen abonnementsniveau). De maandelijkse vergoeding bedraagt respectievelijk 50, 30 en 20 dollar (ongeveer 45, 27 en 22 euro).
Met Adventure Club wil Nike zijn klanten steviger aan zich binden: het merk ondervindt op zijn thuismarkt hevige concurrentie van grote rivaal Adidas en ook retromerken als Reebok en Fila kennen een heropleving. De Amerikaanse kinderschoenenmarkt wordt geschat op een tiental miljard dollar (negen miljard euro) per jaar.
“De grootste uitdaging van de formule was om de ouders te helpen de juiste schoen te vinden voor kinderen met constant groeiende voeten, zonder dat ze daarvoor naar de winkel hoeven te komen én zonder een hele reeks retourzendingen”, zei projectmanager Dave Cobban daarover tegen Reuters. Wie intekent, krijgt daarom ook een maattabel opgestuurd in de vorm van een koelkastmagneet. Zo kunnen de ouders thuis de juiste schoenmaat van hun kind bepalen. Tijdens het pilootprogramma met 10.000 leden bleek dat ongeveer 15% van de abonnees bij hun eerste bestelling een verkeerde maat bestelden. Nadien zakte dat aandeel naar minder dan 5%.