Nike blijft ter plaatse trappelen en verliest zelfs terrein in Europa. Al is er een (kleine) morele opsteker: niet de Duitsers van Adidas, maar wel de Amerikanen mogen straks de truitjes voor de Duitse voetbalbond maken.
Europa als boosdoener
“Als Nike voluit gaat kan niemand van de concurrentie ons verslaan”, snoeft CEO John Donahoe bij de bekendmaking dat rivaal Adidas nu ook de samenwerking met de Duitse voetbalbond verliest aan Nike. Adidas was nochtans de vorige zeventig jaar de aangewezen partner. Het is vooral een belangrijke symbolische overwinning, want verder heeft het sportmerk weinig reden tot vieren.
In het voorbije (derde) kwartaal steeg de omzet met amper 0,3% tot 12,43 miljard dollar (11,5 miljard euro), ook al was dat iets beter dan de vlakke lijn die analisten verwachtten. Bij vlaggenschip Nike zelf klom de omzet met 2%, dochtermerk Converse verkocht liefst 19% minder. Geografisch vallen de klappen in Europa: de omzet daalde er met 4% naar 3,1 miljard dollar, terwijl de eindejaarsperiode beter dan verwacht verliep in Noord-Amerika (+18%) en China (+5%).
De winst zakte onder de streep met 5% naar 1,17 miljard dollar (1,1 miljard euro), goed voor 0,77 dollarcent winst per aandeel. Nike voert sterke besparingen door, waarbij 2% van het personeel (meer dan 1.600 jobs) verdwijnt. Het sportmerk wil ook de voorraden terugdringen en weer meer focussen op hardlopen, atletiek en dameskleding. In de eerste maanden van 2025 moeten de resultaten daarvan zichtbaar worden.