Nike gaat zijn producten niet langer verkopen op Amazon. Daarmee komt er een einde aan een test die liefst twee jaar duurde. “Nike heeft Amazon niet nodig”, knikken analisten goedkeurend.
Namaak
Twee jaar geleden begon Nike met de directe verkoop via de Amerikaanse marktplaats, vooral om de verkoop van namaakproducten op Amazon een halt toe te roepen. Nu kondigt het sportlabel het einde van die samenwerking aan: “Als onderdeel van de focus van Nike op het verbeteren van consumentenervaringen door middel van meer directe, persoonlijke relaties, hebben we de beslissing genomen om onze huidige pilot met Amazon Retail te beëindigen.”
Analisten zijn van mening dat Amazon niet echt een meerwaarde vormt voor Nike, gezien de inspanningen die het merk op digitaal vlak heeft geleverd met aantrekkelijke online platforms. De afgelopen kwartalen stonden helemaal in het teken van Nike Direct-strategie en het voorbije kwartaal rapporteerde het bedrijf een groei van de online activiteiten van 42%.
Door de verkoop in eigen handen te nemen, kan het bovendien veel beter waken over de merkintegriteit. “Nike bekommert zich meer om merkpresentatie dan om consumentenbereik. Ze hebben geen extra distributie nodig puur om de distributie”, citeert Retail Dive een analist van Wells Fargo.
De ‘breuk’ tussen Nike en Amazon heeft enkel betrekking op de verkoop van producten. Voor zijn website en apps zal het sportmerk wel de clouddiensten van Amazon blijven gebruiken.