Meer dan één groot bedrijf gaat ‘meta’: Nike lijkt zich klaar te maken om zijn merksneakers en -kleding in virtuele omgevingen aan te bieden.
Handelsmerken voor virtuele items
De sportkledingreus heeft deze week een aantal nieuwe handelsmerken gedeponeerd, waaruit blijkt dat het virtuele sneakers en kleding van het Nike-merk wil gaan maken en verkopen. In totaal diende het bedrijf uit Oregon zeven handelsmerkaanvragen in “voor gebruik online en in online virtuele werelden.” Het gaat onder meer over de merknaam zelf, de beroemde slogan ‘Just Do It’ en het kenmerkende swoosh-logo.
Volgens CNBC is Nike ook op zoek naar gespecialiseerd personeel voor het ‘metaversum’. De onderneming publiceerde onlangs diverse vacatures, waaronder een voor een ‘virtuele materiaalontwerper van schoeisel’. Daarin staat dat de functie is ondergebracht in de Digital Product Creation groep, een team dat zich richt op “het ontketenen van de digitale en virtuele revolutie bij Nike”.
Hoewel het metaversum extra aandacht krijgt door de rebranding van Facebook naar Meta en de focus op virtuele technologie, is Nike al minstens twee jaar bezig met het verkennen van digitale goederen. In mei 2019 ging het merk Jordan een samenwerking aan met de populaire videogame Fortnite, waarbij personages sneakers met het Nike-merk droegen. Daarnaast heeft Nike ook verschillende partnerships gesloten met het online gamingplatform Roblox.